Z okazji jubileuszu fabryki Alstom w Chorzowie producent taboru zaprezentował wybrane jednostki na różnych etapach budowy. Zobaczyć można było składy, które będą jeździć zarówno po niemieckich i holenderskich szlakach.
Fabryka Alstomu w Chorzowie, czyli dawna Chorzowska Wytwórnia Konstrukcji Stalowych Konstal, a potem Alstom Konstal,
obchodzi swoją 160. rocznicę istnienia. Zakład o łącznej powierzchni niemal 300 tys. m kw., zatrudniający 2,5 tys. pracowników, może produkować do 400 wagonów rocznie.
Dla Badenii i Wirtembergii (Landesanstalt Schienenfahrzeuge Baden-Württemberg - SFBW)
producent musi zbudować 130 składów Coradia Max (dawniej: Stream High Capacity). Ich prędkość maksymalna to 200 km/h. Czterowagonowe pociągi składają się z dwóch piętrowych wagonów sterowniczych i dwóch jednopokładowych wagonów środkowych. W Chorzowie zobaczyliśmy etap montażu wnętrza w gotowych i pomalowanych pudłach wagonów. Producent zamontował już m.in. kabiny oraz okablowanie, co pozwala na instalację ścian wewnętrznych, foteli czy okien.
Państwowe koleje holenderskie (Nederlandse Spoorwegen – NS)
zamówiły w Alstomie łącznie 99 zespołów trakcyjnych Coradia Stream - w różnych konfiguracjach, czyli pojazdy 5-członowe i 8-członowe. Ich prędkość maksymalna to także 200 km/h. W hali chorzowskiego zakładu można było zobaczyć już całkowicie gotową jednostkę w tej dłużej wersji. To co na pewno wyróżnia ten skład, to komfort podroży – zarówno w pierwszej, jak i w drugiej klasie. Dodatkowo, dzięki podświetleniu sufitu kolorystycznie wyróżniono nie tylko same klasy, ale także strefę ciszy.
Na terenie fabryki – chociaż tylko z zewnątrz – można było zobaczyć pociąg X'trapolis. Koleje Irlandzkie (Iarnród Éireann - Irish Rail)
w ramach pierwszego zamówienia kupiły 37 pięciowagonowych zespołów: 31 akumulatorowo-elektrycznych (BEMU) oraz 6 elektrycznych (EMU). Warto wspomnieć, że kontrakt z Alstomem umożliwia zamówienie do 750 elektrycznych i akumulatorowo-elektrycznych wagonów kolejowych dla sieci DART+ (Dublin Area Rapid Transit), której inauguracja planowana jest w 2025 roku.